Rastući broj istraživanja i različitost iskustava unutar učionica pokazuju da je klasičan stil učenja poznat kao “sjedi i uči’” potpuno pogrešan. Kako bi mozak održali aktivnim, svi dokazi jasno upućuju da se trebamo kretati.

Pokret pospješuje učenje i pamćenje, piše u svojoj knjizi David A. Sousa, edukator i autor knjige “Mind, Brain, and Education: Neuroscience Implications for the Classroom”. Kretanje pumpa više krvi do mozga, a mozak je aktivniji kada su učenici u pokretu.

Primjerice, kanadska profesorica Allison Cameron svoju je srednju školu opremila spravama za vježbanje poput bicikla i trake za trčanje, a svoj razredni sat podijelila na vježbanje (treniranje) i učenje po 20 minuta svaki. Rezultat: ocjene na testovima značajno su porasle. Jedan od osmih razreda poboljšao je rezultate na testovima za čak 245% tijekom jedne školske godine. Učenici jednog drugog osmog razreda koji nisu vježbali već su punih 40 minuta provodili učeći, bilježe evidentan pad ocjena.

Pokret omogućuje studentima preusmjeravanje fokusa i jačanje sposobnosti koncentracije, zaključuju Lengel i Kuczala u knjizi “The Kinesthetic Classroom: Teaching and Learning Through Movement”. Ujedno tvrde da omogućavanje studentima da se maknu iz svojih stolaca i prošeću tijekom edukacije opskrbljuje mozak prijeko potrebnim novitetima i promjenom.

Kompanije također uče prednosti pokreta. Časopis Economist nedavno je izvijestio da su “produljena razdoblja neaktivnosti vrlo loša neovisno o količini vremena koje provodimo, primjerice, na trčanju u prirodi ili na traci u teretani. Ono što je također potrebno, sugeriraju najnovija istraživanja, je stalna niska razina aktivnosti…, što uključuje i stajanje jer aktivira mišiće koje sjedenje ne.” Kompanije pomažu svojim zaposlenicima uvođenjem stojećih radnih mjesta, pokretnih stolova i ostalog namještaja koje tijelo potiče na pokret. No izgleda da edukativne ustanove još nisu uočile važnost i prednosti mobilnosti.

Studenti zaslužuju identično okruženje, makar samo u svrsi pripreme za mobilna radna mjesta. Zašto ih ne bismo pripremili za ovu budućnost stvaranjem aktivnijih i zanimljivijih zona za učenje i podučavanje?

Već više od 20 godina, državno sveučilište Grand Valley u Americi održava predavanja, tečajeve i javne diskusije u tipično sjedećem razrednom okruženju: trideset do četrdeset stolaca s fiksnim radnim površinama u usko zbijenim redovima. Konfiguraciju nije bilo moguće izmijeniti zbog ograničene kvadrature prostora, nedostatka vremena te predavanja prije i poslije.

Na istom sveučilištu, profesor Povijesti i filozofije sporta konačno je rekao ‘’dosta’’ nefleksibilnoj, krutoj i pomalo zatvorskoj strukturi fiksnih stolova te je, imajući to u vidu, osigurao subvencionirano financiranje. Na taj je način stvorio razigrane edukativne zone – nazivajući ih učionicama ‘dopustive’ mobilnosti—a koje su sadržavale pilates lopte za vježbanje i Steelcase Node stolce.

Poslije samo jednog semestra, izmjerio je učinkovitost novih učionica procjenjujući sposobnost studenata da uzimaju bilješke, obraćaju pozornost i sudjeluju u raspravama, kao i njihove rezultate na ispitima. Rezultati su bili iznimno pozitivni. K tome, 98% studenata pozdravilo je opciju mobilnosti u svakoj učionici.

Narednih godina dodani su stolovi za rad u stojećem položaju, a posljednju godinu i Buoy stolci proizvođača-partnera Turnstone, koji imaju nagib i do 12 stupnjeva te potiču aktivno sjedenje. “Imaju neka svojstva pilates lopte, ali su mnogo čvršći i stabilniji’’, zaključuje profesor.

“Većina učenja kroz povijest odvijala se aktivno, a ne sjedeći na jednom mjestu. Ne mogu zamisliti predavanje na kojem ne bi bilo korisno imati uvjete za mobilnost i pokret, posebice ukoliko očekujete interakciju i razmjenu informacija između studenata.”

98% studenata želi opciju mobilnosti u svakoj učionici.

Studenti nisu jedini koji imaju korist. Pokret omogućuje profesorima i studentima rad u stimulativnom okruženju. Mozak edukatora i predavača također zahtjeva novitete i promjene.

Svi mi, administratori, instruktori, dizajneri i istraživači, koji planiramo i upravljamo prostorima za učenje, trebali bi pomoći u opremanju učionica mobilnim namještajem koji potiče pokret.

Studenti imaju odgovornost da budu disciplinirani, fokusirani i predani radnim zadacima, ali mi stvaramo ta okruženja koja spajaju, motiviraju i stimuliraju studente – ili ih čine nemirnima, ostavljajući ih s osjećajem dosade i potpune ravnodušnosti.