Kakvo će radno mjesto biti privlačno pripadnicima „generacije Z“? Odgovor potražite u školama
Poslodavci su taman počeli shvaćati milenijalce, a već dolazi nova generacija zaposlenika: pripadnici generacije Z. Kako će nadolazeća „iGeneracija“ izmijeniti budućnost poslovanja? Da bismo stekli uvid kako će ljudi rođeni od sredine 1990-ih do sredine 2000-ih godina doživljavati radno mjesto, zavirimo u to što rade visoko-obrazovne ustanove.
Poput aktualnog rata za talentom u korporativnom svijetu, voditelji fakulteta i sveučilišta vode svoju bitku da bi regrutirali i zadržali vrijedne studente. Sjajni katalozi koji prikazuju kampuse iz snova ključna su taktika. Ipak, čini se da voditelji ipak počinju shvaćati kako je iskustvo fakulteta bitnije od privlačnih slika.
Dok pripadnici generacije Z upisuju svoju zadnju godinu studija, fakulteti i sveučilišta trude se omogućiti im inspirirajuće iskustvo, te potporu pri prakticiranju jedinstvenih stilova učenja zato što bi generacija Z trebala biti ona generacija koja će ispisati povijest.
Stigli su istinski digitalni „domoroci“
Milenijalci možda jesu odrastali uz tehnologiju, no ova „iGeneracija“ uopće ne pamti svijet bez interneta. Oni su istinski digitalni „domoroci“, za koje povezanost nije nešto što se mora postići, već normalno stanje stvari.
Radi se o neovisnim i poduzetnim pojedincima. Budući da su odrastali u vrijeme ekonomskog, socijalnog i političkog kaosa, nisu idealistički nastrojeni, što ih čini pragmatičnijima od milenijalaca. Unatoč tome, oni također očekuju određene pogodnosti, koje su prijašnje generacije smatrale privilegijama.
Čini se da su oni spremni na samostalan rad da bi si osigurali ono što žele. Jedno je istraživanje pokazalo da su gotovo 70% tinejdžera generacije Z sami sebe zaposlili – npr. daju instrukcije iz klavira ili prodaju stvari preko interneta. U toj kategoriji, samo ih se 12% nastavlja baviti „tradicionalnim tinejdžerskim poslovima“ poput konobarenja. Drugo je istraživanje pokazalo da 42% današnjih tinejdžera misli da će jednog dana raditi sami za sebe – a to je drastično više od svega 1 pojedinca na 10, koji su zaista sami svoji šefovi u današnje vrijeme.
Generacija Z također je najraznolikija generacija u povijesti SAD-a, i stalo im je do problema u okolišu – posebice do klimatskih promjena i tehnologije čiste energije.
Uz navedene karakteristike, generacija Z imat će još jednu kvalitetu koju je teško zanemariti: oni su na dobrom putu da postanu najveća grupa potrošača do 2020. godine – već sada barataju s milijardama u kupovnoj moći.
Pa što se to onda događa na razini kampusa, a da može biti korisno dizajnerima prostora da bi bili korak ispred ove nove generacije radnog talenta?
Što voditelji radnih prostora trebaju naučiti
Jeste li ikada vidjeli odjeljke na fakultetu? Najvjerojatnije niste. Mnogi današnji kampusi su moderni, dinamični prostori koje nitko ne bi mijenjao za konvencionalno radno mjesto. Zašto bi to itko i htio? Predstavit ćemo 5 lekcija koje voditelji radni prostora moraju naučiti:
1. Dajte im prostora da budu sretni, odnosno mogućnost izbora. Ako već niste, vrijeme je da odbacite staromodne odjeljke i jednolične urede koji „odgovaraju svima“. Mladi kadrovi koji su nedavno diplomirali ne dolaze iz mjesta gdje su morali cijeli dan sjediti i neće imati inspiracije ako im je svaka prostorija jednaka. Naviknuti su na kampus pun interaktivnih, tehnološki opremljenih prostora i isto će zahtijevati na poslu.
2. Ponovno osmislite fizički prostor – uključujući tehnologiju. Iskustva digitalne povezanosti su žile kucavice modernih kampusa – isto moramo omogućiti na radnom mjestu ako želimo udovoljiti prohtjevima generacije koja žeđa za tehnologijom. Naposlijetku, prosječni petnaestogodišnjaci, pa sve do osamnaestogodišnjaka, posjeduju najmanje 7 uređaja povezanih s internetom, a gotovo 3 četvrtine iste dobne skupine je nedavno proglasilo brzi Wi-Fi najvažnijom stavkom pri procjeni fakultetskih objekata, važnijom od hrane. Oni su odrasli krećući se u međuprostoru između fizičkog i digitalnog, i očekivat će takve uvjete gdje god budu radili.
3. Hranite inovativnost s raznim prostorima za suradnju. Jednolične zgrade padaju u zaborav kada govorimo o dizajnu kampusa, a današnji projekti često njeguju interakciju različitih odjela. Grupni rad više nije jedinstvena ideja iza ekonomskih fakulteta; interdisciplinarni su programi također sve popularniji. Današnji studenti „uzagajni“ su za razvijanje ideja jedni drugima, bilo da se nalaze u najmodernijoj inovacijskoj zgradi ili u nekom prostoru za druženje, poput blagovaone, koja je u današnje vrijeme najvjerojatnije isto opremljena računalnim priključcima koliko i tanjurima.
4. Držite se ovog načela: zdravstvene pogodnosti nisu povlastice, već prava. Za razliku od konvencionalnog radnog mjesta, večina je fakulteta dizajnirana tako da širi vidike studenata 24 sata na dan. U zadnje vrijeme, uvjeti su još više poboljšani uvođenjem tjelovježbe i prehrambenih pogodnosti – od vježbanja u manjim prostorijama diljem kampusa, da bi studentima bilo lakše ostati u formi, do uvođenja dodataka poput sobe za meditiranje i tečajeva zdravog kuhanja. Također ciljaju poboljšati mentalno znanje, nudeći jednostavniji pristup savjetovanju i sigurnim mjestima za sjesti i popričati, poput prostora uz kamin. Kada generacija Z diplomira i zaposli se, nosit će sa sobom uspomene na dobro zdravlje i „wellness“ iz fakultetskih dana. Ako im radno mjesto ne bude omogućavalo iste pogodnosti, oni će jednostavno ići dalje dok ne pronađu ono koje hoće.
5. Zalažite se za održivost i pristupačnost. Mnogi pripadnici generacije Z cijene prednosti zelenih kampusa za okoliš, financije i socijalizaciju. Na primjer, ulaganje u ugljično neutralan kampus može smanjiti emisiju ugljika i uštedjeti novac – što je isto jedna od briga tinejdžera koji odrastaju gledajući kako njihov studentski dug postaje sve veći. I kao najraznolikija generacija studenata ikad, oni cijene karakteristike koje čine njihov fakultet pristupačnim, otvorenim i sigurnim za sve – npr. rampe za invalidska kolica ili aplikacije koje olakšavaju snalaženje na ogromnom kampusu.
U prošlosti, studenti bi diplomirali i ušli u poslovni svijet koji su njihovi roditelji pomogli oblikovati. Malo po malo, tijekom godina i desetljeća, dali bi drugima do znanja da postoje.
Međutim, u današnje vrijeme, promjene na radnom mjestu događaju se puno brže, a za to postoji dobar razlog. Kada vođe znaju urediti prostore koji najbolje odgovaraju njihovim timovima, oni zapravo poboljšavaju produktivnost i profitabilnost. Ako pogledamo današnje kampuse, jasno je da su voditelji poslovanja spremni dati novom valu mladih talenata ono što je potrebno: tehnološki opremljeno, slobodno okružje. Zašto i vi ne biste probali? Nove generacije bit će vam zahvalne!
What Kind of Workplace Will Attract Gen Z? Just Ask the Colleges
Pushpa Gowda