Zašto uvijek postoje određeni dijelovi radnog prostora gdje se konstantno nešto događa – mjesta gdje se ljudi okupljaju, prostorije koje su uvijek rezervirane i radni odjeljci koji su uvijek zauzeti? Po kojim kriterijima takva mjesta prevagnu u očima radnika? Sve češće ljudi na poslu tragaju za nečim. Tragaju za prostorima gdje će se osjećati ugodno, koji će ih potaknuti na razmišljanje i osnažiti njihovu sposobnost za rješavanje problema.

Takvi neformalni, autentični i inspirativni prostori omogućuju radnu okolinu gdje se ljudi žele okupljati i surađivati te daju sve od sebe pri obavljanju posla. Poslovni prostori doživljavaju preporod da bi se prilagodili novim načinima rada. Kako tehnološki napredak omogućava radnicima da rade bilo gdje, radni su prostori u procesu preobrazbe kojom će moći ponuditi radnicima nešto što nemaju kod kuće ni u kafiću – prostor za uspješnu koncentraciju, suradnju i socijalizaciju. Ovakvi novi prostori osmišljeni su prema potrebama radnika te kombinacijom dizajna, različitih materijala i operabilnosti prostora inspiriraju radnike da se dobro osjećaju i budu učinkoviti.

Dizajn

U DLR Grupi, dizajnerskoj firmi iz Houstona, saznali su što sve ljudi žele dobiti od prostora u današnje vrijeme. Pristupom dizajnu prostora po potrebama radnika, osmislili su urede koji njeguju blagostanje radnika dopuštajući im izbor i kontrolu nad mjestom i načinom obavljanja posla.

„Želimo omogućiti radnicima izbor unutar radnog prostora te stvoriti mjesto koje će poticati inovativnost i suradnju“, kaže Autumn Gloetzner, iskusna dizajnerica koji radi za DLR Grupu.

Gloetzner je oblikovala svoj ured slijedeći savjete koje inače dijeli svojim klijentima. „Ako nam je ponuđeno nekoliko različitih tipova prostora, imamo izbor. Možemo izabrati gdje i kako ćemo raditi. Takva mogućnost izbora potiče učinkovitost“, kaže Gloetzner. Radni prostor njenog tima tako uključuje mjesta za socijalizaciju, mjesta gdje se pojedinci mogu udubiti u posao i mjesta za suradnju. Zaposlenici mogu izabrati koje im je mjesto najpogodnije, ovisno o vrsti zadatka koji moraju obaviti.

„Mogućnost izbora potiče učinkovitost“

Prostor bi trebao biti odraz jedinstvenih kvaliteta ljudi koji tamo rade te kulture firme. DLG Grupa zaposlila je lokalnog autora grafita da im oslika zid ureda. Grafit je inspiriran Houstonom i predanosti tima filozofiji firme „listen.DESIGN.deliver“ (slušaj.DIZAJNIRAJ.patentiraj)

Materijali

Upotreba različitih materijala omogućava osjećaj jedinstvenosti i poistovjećivanja s prostorom. Razmislite malo – kad se probudite ujutro i spremate se za ostatak dana, ono što odlučite obući puno govori o vama. Isto je tako s poslovnim prostorima.

Ono što odlučite obući puno govori o vama. Isto je tako s poslovnim prostorima.

Kada razmišljamo o materijalu, često se usredotočimo na boju, teksturu i uzorak. Međutim, mi u stvari cijenimo taj materijal puno više jer uz njega vežemo određeno značenje, relevantnost, asocijacije i učinkovitost.

Postoji aspekt osjećanja i aspekt znanja. Kada vidimo uglađenu crnu bazu stolice, znamo da je čvrsta i stabilna. Sigurni smo da će ta stolica bez problema podnijeti našu težinu. Promatrajući materijal, možemo donijeti odluku kako se zbog nečega osjećamo.

Operabilnost prostora

Uz dobar izgled i udobnost, prostori moraju zadovoljavati i kriterij operabilnosti kako bi potaknuli radnike da obave posao najbolje moguće.

„Dizajniramo radne prostore koji nas više potiču na rad od naših domova“, kaže James Ludwig iz Steelcase-a.

Na primjer, kaučevi i stolice moraju biti „pametniji“; to znači da se moraju dati podesiti da radnicima bude udobno i da imaju dovoljno energije. Također, moraju biti napravljeni u duhu ergonomskog i aktivnog sjedenja da se radnici mogu kretati i mijenjati poze u kojima sjede kako bi izbjegli ukočenost i bol. Radnicima treba određen postotak moći u kreiranju radnog prostora kako bi imali sve što im je potrebno za obavljanje posla na dohvat ruke. Također, namještaj se mora moći nositi s potrebama radnog prostora, što ukjučuje čestu upotrebu i redovno čišćenje.

„Dizajn, materijalizam i operabilnost preklapaju se u svemu što radimo“, kaže Alan Smith iz Steelcase-a. Radi se o ljudskom iskustvu koje je pluralističko, raznoliko, sveobuhvatno i zaokruženo. Operabilnost prostora je jednako važno kao i njegov izgled i udobnost.

Tim za opći dizajn firme Steelcase zadubio se u istraživanje strategija razvoja promišljeno odabranih destinacija koje spajaju dizajn, materijalizam i operabilnost u zadnjem broju Steelcase časopisa „360 Magazine“.