Tri pravila koja mogu pomoći u njegovanju otporne kulture tima donosi Christopher M. Good, kreativni direktor tvrtke One Workplace.
Svijet rada kojem ćemo se vratiti nakon Koronavirusa razlikovat će se od onog koji smo nedavno ostavili iza sebe. Organizacije koje su jednom inzistirale da njihovi timovi ne mogu uspješno raditi na daljinu odjednom će se uvjeriti da raspodijeljeni timovi i rad od doma mogu biti učinkoviti i produktivni načini rada. Suprotno tome, organizacije koje su dugo promicale rad na daljinu će odjednom shvatiti da rad ljudi van ureda dolazi s dramatičnim nuspojavama.
Usamljenost i gubitak povezanosti, epidemija na radnom mjestu koja postaje sve razornija, vjerojatno će proširiti i ugroziti kulture povezanosti timova mnogih poduzeća. Kao dio svakog većeg problema, uvijek postoji mogućnost i za velike prilike. Razumijevanjem pokretanja usamljenosti i gubitka povezanosti ili osjećaja pripadnosti, mogli bismo otkriti jednostavne korake koje svaka organizacija može poduzeti za njegovanje otporne kulture. Također, u zauzvrat bismo mogli stvoriti i značajnije radne prostore za povratak naših timova.
Moć bliskosti
Jedan od najvažnijih pokretača povezanosti je naš osjećaj bliskosti. To je naša prirodna ljudska sklonost da razvijamo čvrste međuljudske odnose s ljudima ili stvarima koje su nam bliske. Snaga postoji u temeljima svakog tima, svake intimne veze, svake društvene veze koju stvaramo. Bliskost je razlog zašto vam vaše fizičko radno mjesto upravo toliko i znači.
Prije 20 i više godina, podržao sam projekt dizajniranja radnog mjesta jednog od najvećih američkih bankarskih sustava dok su prelazili u fleksibilan model rada koji su nazvali “Budućnost rada”. Bio je to rani pokušaj agilnog rada i rada na daljinu, prije nego što su ti koncepti postali općeprihvaćeni. Ovaj način rada je na mnogo načina bio nevjerojatno uspješan. Zaposlenici su izvijestili o 41% povećanja zadovoljstva na radnom mjestu, 10% smanjenja izgubljenog vremena na odvraćanje pozornosti i 12% porasta zadovoljstva s vremenom kojeg su imali za koncentraciju.
Ove statistike ispričale su snažnu priču o prednostima davanja izbora zaposlenicima nad odabirom njihovog radnog iskustva. Ti brojevi također su sakrili i zanimljivu nuspojavu. Organizacija je bila poznata po svojoj uštogljenoj radnoj kulturi. Članovi tima su brzo razvili smislene i bliske odnose sa suradnicima uz koje su sjedili svaki radni dan. Nakon toga, zajedno bi prisustvovali dječjim rođendanskim zabavama i organizirali zajednička okupljanja vikendima. Ovo nije neuobičajeno iskustvo na mnogim radnim mjestima. Kad su timovi prešli na model “Budućnost rada”, došlo je do nekih promjena. Mišljenje koje je sa mnom podijelio voditelj projekta “Budućnost rada” vezano je uz prestanak sjedenja zaposlenih kraj istih ljudi svakog dana, što je posljedično uzrokovalo raskidanje odnosa, time i prestanak druženja i nedostatak svakodnevne povezanosti. Ljudi su prestali ići na dječje zabave i organizirana druženja vikendima.
Ono što je svaka organizacija iskusila bila je snaga bliskosti. Nažalost, oni su iskusili njenu negativnu stranu, što se događa kada jak osjećaj povezanosti izblijedi.
Tri pravila bliskosti
Bliskost je emocionalan odgovor. Pokreću je naši hormoni jednako koliko i naše namjere. Neuroprijenosnici proizvedeni u dubinama našeg mozga, kao što su oksitocin, utječu na osjećaj povjerenja, emocionalnog zbližavanja i povezanosti. Ovi automatski odgovori mogu biti prepušteni slučajnosti ili biti pod utjecajem namjernih iskustava koja stvaramo u našem radnom danu- i fizički i virtualno.
Da biste iskoristili snagu bliskosti za u svom timu, bilo da radite od doma ili iz ureda, razmislite o tome kako biste mogli provesti ova tri pravila:
PRAVILO BLIZINE
“Što ste nekome bliži, to je veća vjerojatnost da ćete razviti određenu povezanost”. Slično onome što su timovi doživjeli u projektu “Budućnost rada”, blizina jednih drugima dovodi do dubinske povezanosti. Dijeljenje istog fizičkog prostora (ili eventualno virtualnog prostora) povećava šanse razvoja odnosa i ispreplitanja kulturnih utjecaja.
PRAVILO UČESTALOSTI
“Što se više povezujete s nekime, to veza postaje čvršća”. Kako razvijamo veze, one jačaju učestalošću naših interakcija unutar njih. Što se više vidimo, dodirujemo i družimo to su nam otpornije spone u odnosu
.
PRAVILO SKLONOSTI
“Što više sličnosti podijelite s nekime, to će veza brže rasti.” To je možda najproblematičnije pravilo jer predstavlja rizike nesvjesne pristranosti. U našoj je prirodi biti privučeni misliti samo o ljudima i stvarima koje nas najviše zanimaju. Imamo tendenciju brzo razviti veze s ljudima i idejama koje su nam najbliže i najprirodnije za razumjeti. Dok oblikujemo svoje timove i radna mjesta, trebamo pripaziti da stvaramo iskustva koja promiču i podržavaju raznolikost iskustava za cijelu organizaciju, istovremeno uzimajući u obzir potrebe i sklonosti svih onih koji nas vole i ne vole.
Bliskost na poslu
Kako bismo pomogli našem timu da se prilagodi promjenjivom svijetu rada, sada u ovom trenutku pojačanog rada na daljinu- kao i nakon povratka na fizičko radno mjesto- razmotrite ove korake za djelovan je koji će vam pomoći da promičete bliskost između vaših timova.
POČNITE DAN SA SVOJIM TIMOM
Naučite lekciju od agilnih ranih modela i započnite svaki dan brzim grupnim sastankom. Ako radite na daljinu, odaberite video poziv. Učinite ovaj sastanak obveznim čak iako to vašem timu nije tehnički potrebno za izvršavanje zadataka. Učinite to iz razloga kako bi osigurali povezanost između članova tima. Iskoristite to kao trenutak za dijeljenje priča, raspravu i održite komunikaciju vedrom i zabavnom.
POGLEDAJTE PRIJATELJSKA LICA
Ako vaš tim koristi videokonferencije za suradnju- budite neumoljivi u zahtjevu da svi dijele svoj video prikaz. Vidjevši jedni druge, čitajući naše govore tijela i prisjećajući se prijateljskih lica naših suradnika, podsjeća nas na to da je naš tim formiran grupom ljudi. Ljudi- kao i nas samih- ljudi do kojih nam je stalo i kojima je stalo da dijelimo naš zajednički uspjeh.
STVORITE SKLONOST TIMU
Razmislite o pronalaženju načina na koji će tim slaviti svoje zajedničke afinitete prema stvarima koje nisu povezane s poslom. Napravite grupu putem koje ćete prikazivati tematske Spotify playliste tijekom rada na daljinu i dijelite komunikaciju i sadržaj putem poziva na Slack kanalima. Osnujte čitateljske klubove (ili Netflix klubove, ovisno preferencijama vašeg tima). Zajedno vježbajte od doma uz grupne vježbe putem aplikacije Nikeovog trenerskog kluba. Pomozite svom timu odvojiti vrijeme za zajedničke interese.
RAZMISLITE O VAŠEM RADNOM PROSTORU
Dok se vaši timovi počnu vraćati u ured, razmislite o načinima kako proslaviti svrhu postojanja uredskog prostora. To više nije samo radno mjesto na kojem se sjedi za stolom. Naše radno mjesto sada mora postati mjesto za povezivanje, kako bi osnažili kulturu, dijelili naklonosti i prakticirali sva radna iskustva koja su bolja nego što će pojedinačni radni stolovi ikada biti.
Globalni poremećaj izazvan COVID-19 virusom osjetit će se dugo, jer utječe na živote naših prijatelja, obitelji, suradnika, partnera i kupaca. Sjetimo se da je naša ljudska zajednica otporna i nezavisna, što nam omogućava da imamo nade bez obzira na izazove kroz koje ćemo nastaviti napredovati i tražiti prednosti za jačanje naših pozitivnih međuljudskih odnosa. Za one koji vode timove kroz ovo vrijeme ili pomažu organizacijama prijeći na veću upotrebu rada na daljinu- važno je sjetiti se upravo toga da su učestala povezivanja ona koja grade povjerenje, usklađuju ciljeve i njeguju našu organizacijsku kulturu. Promišljenim pristupom kroz utjecaj bliskosti možemo osigurati da naše organizacijske kulture ostanu snažne bez obzira gdje i kako radili.