Odgovarajuće radno okruženje može uvelike povećati osjećaj sigurnosti kod zaposlenika i potaknuti njihovu produktivnost. No nemojte sada misliti da morate brže-bolje postaviti unutrašnju karting stazu u sjedištu vaše računovodstvene tvrtke! Opustite se. Sve što trebate promijeniti da biste povećali produktivnost vaših radnika je svega nekoliko dizajnerskih detalja.
Možda zvuči banalno, no nekoliko jednostavnih preinaka u vašem uredu može vas i vaše zaposlenike učiniti sretnijima, zdravijima i značajno produktivnijima.
Bilo da se radi o većoj promjeni, poput bojanja zidova ili svega o podešavanju vaše uredske stolice, evo kako možete prilagoditi dizajn vašeg ureda da biste postigli maksimalnu učinkovitost:
Iako nema potrebe da se ovdje pozivamo na znanost, upravo to ćemo napraviti jer jednostavno ima smisla. Sigurno nećete biti produktivni ako vas leđa neizdrživo bole zbog neprilagođenog kompjuterskog zaslona ili stolice.
Uzmite si pet minuta i podesite što možete! Posebno se koncentrirajte na visinu stolice, stola i kompjuterskog zaslona tako da vam bedra budu paralelna s podom, a nadlaktice okomite na pod. Vaši ručni zglobovi trebali bi stajati gotovo ravno. Uvjerite se da vam je sve što trebate nadohvat ruku i da ne morate naprezati mišiće.
Vjerujte nam. Vaše tijelo će vam biti zahvalno.
Još jedan prilično očit savjet, ali uredan stol može uvelike pridonijeti povećanju produktivnosti i boljoj organizaciji. Dosta je teško provoditi politiku „urednih stolova“, ali kao upravitelj uvijek možete posegnuti za drugim sredstvima, npr. poticati zaposlenike da skeniraju dokumente kako bi imali što manje papira na stolovima.
Kao zaposlenik, potrudite se biti što je više moguće uredni – to se odnosi i na vaše računalo. Uštedjet ćete mnogo vremena ako su vam datoteke smisleno poredane, a ne da svaki put kada nešto pokušavate naći gubite vrijeme u moru nabacanih dokumenata.
Evo nekoliko jednostavnih savjeta za početak bolje organizacije: držite se određenog uzorka kod imenovanja datoteka, označavajući ih po bitnom projektu ili događaju; osmislite organizirani sustav datoteka; i ponekad si uzmite malo vremena da izbrištete dokumente koji vam više ne trebaju ili ih pohranite u mapu „Stari projekti“.
Važno: ako se odlučite na potpunu digitalizaciju, obavezno vodite računa o sigurnosnom kopiranju vaših dokumenata.
Odavno je dokazano da boje utječu na produktivnost radnika na poslu. Sustav kojim se mogu odrediti efekti koje pojedine boje imaju na ljude, The Color Affects System, razvila je svjetski poznata psihologinja Angela Wright. Njime je dokazano da su unatoč sklonosti pojedinaca za određene boje, efekti koje boje imaju na ljude univerzalni.
Prema toj teoriji, plava stimulira um, žuta potiče kreativnost, crvena utječe na tijelo, a zelena umiruje i daje osjećaj ravnoteže. No sam odabir boje nije dovoljan – puno su važniji čistoća i intenzitet boje. Čiste, svijetlije nijanse imat će efekt stimulacije, a prigušene, nježnije nijanse imat će umirujući efekt.
Ako niste u mogućnosti promijeniti boju kompletnog poslovnog prostora, istaknite bojama pojedine dijelove prostora na način da su različite grupe zaposlenika okružene bojama koje najbolje odgovaraju vrsti posla koju odrađuju.
Ako niste u mogućnosti mijenjati ukupnu shemu boja u vašem poslovnom prostoru ili nemate kontrolu nad osvjetljenjem, postavljanje male biljke u tegli na vaš stol je jedan od najbržih i najlakših načina da dovedete svoju produktivnost na poslu do maksimuma.
Dva istraživanja, jedno iz 2011., a drugo iz 2013. godine, pokazala su da držanje biljke na stolu povećava produktivnost i kognitivnu pozornost. Također, na taj se način pročišćava zrak od plijesni i bakterija što čini vaše zaposlenike sretnijima, produktivnijima i zdravijima.
Prirodno osvjetljenje povećava produktivnost i kreativnost te nam daje energiju.
Nerealno je pretpostaviti da se u svakom poslovnom prostoru može tek tako napraviti još rupa za obične i krovne prozore, ali poanta je da izvučete maksimum iz onoga čime raspolažete – planirajte raspored namještaja tako da što više stolova bude u što većoj blizini prozorima. Također je bitno redovno čistiti sve prozore kako biste omogućili prirodnom svjetlu da prodre u vaš ured.
Ako nikako niste u mogućnosti uvesti prirodno osvjetljenje, najbolji izbor za vas je neizravna rasvjeta – odbija se od stropa ili zida pa zapravo daje svjetlost odsjajem – jer je takvo osvjetljenje umirujuće, za razliku od svjetla koje tuče direktno u zaposlenike.
Ovo se možda kosi sa svime što ste do sad čuli o „open-space“ uredima i njihovim prednostima za suradnju zaposlenika i produktivnost. Međutim, prema nedavnom istraživanju Jungsooa Kima i Richarda de Deara s arhitektonskog fakulteta sveučilišta u Sydneyju, radnici koji su strpani u isti koš u takvom prostoru puno su manje zadovoljni svojom radnom okolinom. Kao glavni razlog navode manjak privatnosti – naročito auditorne.
Ako trebate dokaz, samo prošećite bilo kojim otvorenim uredom i prebrojite parove slušalica. Gotovo da nema radnika koji surađuju jer je zastrašujuće razgovarati s nekim kada svi u prostoriji mogu čuti vaš razgovor.
Ako nikako ne možete izbjeći open-space prostor, pobrinite se da imate dovoljno privatnih kutaka ili soba za sastanke dostupnih ljudima koji žele imati manje sastanke ili obaviti telefonski poziv, a da ih pritom ne čuju svi u prostoriji.
Čak i u najbolje dizajniranim uredskim prostorima zaposlenici neće biti produktivni ako imaju osjećaj da su lancima vezani za svoje stolove. Pobrinite se da vaši zaposlenici imaju dovoljno prostora da povremeno ustanu i prošeću. Ako to nije izvedivo, dnevni boravak u kojem zaposlenici mogu odraditi dio posla, a da ne sjede na istom mjestu cijeli dan je također dobra opcija.
Uredska okolina nadilazi dobar dizajn – svodi se na kulturu. Također, ovisi o zaposlenicima i o tome hoće li im odgovarati popodnevna pauza od dvadesetak minuta šetnje za osvježenje ili ne.