Prije otprilike deset godina, surađivački prostori počeli su se pojavljivati, nudeći rješenja startup tvrtkama i freelancerima. Međutim, u zadnje vrijeme u tu su se priču uključile i goleme tehnološke kompanije. One sada tragaju za prednostima koje donosi dijeljeni uredski prostor. Posljedično tome, veliki medijski konglomerati, kao i novookrunjeni tehnološki divovi, sele svoje zaposlenike u surađivačke i inkubacijske prostore. Ovakvi su prostori namješteni tako da Fortune 500 tvrtke imaju bolji pristup inovatorima, inovacijama, talentima, a i smanjen trošak.
Ogromne kompanije uvode surađivačke prostore da bi potaknuli inoviranje i razmjenu ideja. Tehnološki divovi poput Verizona, IBM-a i Microsofta trenutno testiraju takve prostore da bi se probližili inovativnim startup tvrtkama. Ako ste startup kompanija u usponu ili maleno poduzeće koje želi ostaviti trag, nema boljeg načina da to i ostvarite.
Jedan od trendova koji su proizašli iz pojave surađivačkih prostora, u kompanijama poput Galvanize, The Alley i Rise iz New Yorka, je integracija inkubacijskih prostorija u razvojne strategije. Nudeći prostor i okružje s brojnim izvorima, ove kompanije mogu prikupiti i zadržati članove koji pokreću startup tvrtke. Korporacije oformljuju partnerstva sa surađivačkim prostorima jer im to olakšava ostanak na vrhu u području tehnoloških inovacija i vrhunskog talenta. Žele se zaštititi od potencijalnih prekida u proizvodnji, i moraju izbliza promatrati potencijalne mete koje žele pridobiti. Najam prostora u surađivačkim prostorima može im pomoći na više načina: da privuku talentiran kadar, da nadgledaju natjecanje, i da pronađu potencijalne mete. Evo nekoliko primjera ovakvih partnerstva u zadnjih nekoliko godina:
2016. godine multinacionalna banka Barclays lansirala je akceleratorski startup u New Yorku po imenu Rise, koji je postao partner s TechStars. Na taj način dobili su 3 kata surađivačkog prostora, auditorij sa 100 mjesta i sale za sastanke s tehnološkim pomagalima.
IBM je postao partner sa surađivačkom firmom Galvanize, u njihovom novo-otvorenom uredu u New Yorku. Nadalje, u ožujku 2017., IBM je objavio novi plan i program rada koji produbljuje inoviranje, uz pomoć Galvanizeovog okruženja poticajnog za učenje. Tako je nastao IBM-ov kognitivni tečaj, koji obučava sljedeću generaciju znanstvenika i developera u području umjetne inteligencije. Zatim je u 19. travnja 2017. IBM objavio povijesni sporazum o pruzimanju kompletne zgrade kompanije WeWork, da bi dobio mjesta za 600 novih zaposlenika.
Microsoft je također dospio na naslovnice krajem 2016. godine, odlučivši odobriti 30% zaposlenika (u odjelu za prodaju) u New Yorku pristup WeWork lokacijama. Microsoft je pojasnio svoju želju za uključivanjem u startup kulturu pomoću fleksibilnijeg uredskog okruženja. Nastao je trend. WeWork je nedavno objavio veliko pripajanje njujorškog kampa za osposobljavanje u području kodiranja imena Flatiron School. Cilj tog poteza je pomoći mladim developerima pri zapošljavanju u tvrtkama članicama WeWork korporacije.
Surađivački prostori prestali su se povezivati samo sa startup tvrtkama i manjim poduzećima. U skladu s tim, tvrtke poput Microsofta ili IBM-a iznajmljuju prostore WeWork korporacije da bi imali gdje staviti svoje zaposlenike, i testiraju prisnija partnerstva. WeWork trenutno upravlja cijelom IBM-ovom zgradom u Greenwich Villageu, te vodi Airbnbov ured u Berlinu i Amazonov ured u Bostonu.
Ovi novi trendovi potaknuli su usredotočenost kompanije WeWork na postizanje partnerstva s poduzećima koja unajmljuju njihove prostore. Njihov glasnogovornik je spomenuo porast broja korporacijskih klijenata od 90% između lipnja 2016. i lipnja 2017. godine. Također, zabilježili su porast broja radnika na daljinu iz partnerskih kompanija od 360%. Prema časopisu Entrepreneur, WeWork trenutno vrijedi oko 20 milijardi američkih dolara.
Iako je WeWork najveći igrač na njujorškoj sceni, Jason Saltzman, osnivač suradničkog prostora Alley, odiše samouvjerenošću.
U lipnju 2017., Alley je objavio novo, dosad neviđeno partnerstvo s tvrtkom Verizon, vođećom svjetskom telekomunikacijskom kompanijom, koja je dozvolila tvrtci Alley da otvori nove lokacije u New Yorku, Cambridgeu i Washingtonu. Njihovo partnerstvo, prozvano „Alley powered by Verizon“, je više od ugovora o podjeli prihoda. Izvršni direktori Verizona očekuju kako će imati koristi od različitih načina umrežavanja.
„Za nas, stvarna vrijednost leži u tome što dobijemo dovodeći poduzetnike u svoje zgrade i upoznavajući ih sa zaposlenicima“, rekao je John Vazquez, potpredsjednik i voditelj odjela za nekretnine u Verizonu. „Razumijemo da će do novih izuma dolaziti izvan Verizona, i želimo biti dio toga“.
Ovim partnerstvom Alley privlači sve veći broj korporacija uz startupove koje je ranije privukao. „Prije nekoliko godina, mnoge multinacionalne korporacije ne bi ni razmišljale o najmu surađivačkog prostora, no puno toga se može promijeniti u nekoliko godina“, kaže Saltzman. „Kako ja na to gledam: suradnja spada u rastuću imovinu i nikada neće nestati“.
Mnoge kompanije daju prednost fleksibilnosti i prirodi surađivanja u kojoj plaćaš sve više kako rasteš“, dodao je.
Saltzman je imenovao 3 faktora koji pridonose ekspanziji surađivačkog sektora: kontinuirani rast startup kulture, fleksibilnija globalizirana radna snaga potaknuta tehnologijama i milenijska generacija. Ova kombinacija faktora, nastavlja Saltzman, promiče značajke dijeljenja i upoznavanja ekonomije.
Daljnji rast će najvjerojatnije nastaviti mijenjati izgled uredskog prostora.
„Bit će različitih ponuda i brendova da bi udovoljili potrebama svih segmenata tržišta“, rekao je. „Uz to, vlasnici komercijalnih građevina postat će obrazovaniji i svjesniji vrsta surađivanja pa će se moći odlučiti za onu vrstu koja im odgovara“.
Povezana tema: WeWorkovo sjedište je reprezentativan surađivački postor
Korporativna upotrebafleksibilnih ureda je sve veća.
Nedavno istraživanje koje je provela komercijalna brokerska firma CBRE pokazalo je da 44% korporacija već koristi neki od oblika fleksibilnog otvorenog uredskog plana. Podaci iz istraživanja, koji se odnose na voditelje korporativnih odjela za nekretnine, pokazuju kako voditelji očekuju da će potreba za fleksibilnim uredskim prostorima biti sve veća u nadolazećim godinama.
65% kompanija očekuje da će surađivanje postati integralni dio njihovog poslovanja u Sjevernoj i Južnoj Americi do 2020. JLL, golema brokerska firma, predviđa da će do 2030. i do 30% kompletnih uredskih prostora biti fleksibilni ili otvoreni, bar do jedne mjere. Istraživanje je zabilježilo širok spektar faktora na strani surađivačkog načina poslovanja – od financijske stimulacije do potrebe za poticanjem suradnje i inoviranja.
U zadnjih nekoliko godina zabilježen je stabilan broj odluka o gradnji novih sjedišta kompanija. Da bi se poboljšala produktivnost zaposlenika pripadnika generacije milenijalaca, Pricewaterhouse Cooper (PwC) je nedavno pretvorio sve svoje američke urede u otvorene prostore za suradnju, bez dodijeljenih stolova. Apple, Google, Facebook, Linkedin, GE, SalesForce, American Airlines i Workday su ili dovršili ili objavili planove za nove urede.
I dok objava o izgradnji novog sjedišta kompanije Amazon privlači mnogo pozornosti, rast ovih kompanija i njihovog apetita za prostorom se događa daleko od domaćih ureda. Motivacija za proširenjem radne snage proizlazi iz želje za blizinom ključnih partnera, ali i potrebom da se iskoriste dodatni talenti. Poticanje rasta kompanije na različitim tržištima čini korištenje fleksibilnog uredskog prostora korisnim alatom za daljnje širenje.
Čak i velike kompanije pri ulasku na nova tržišta najčešće započnu s relativno malim, ali spretnim timovima. U takvim slučajevima, dijeljeni radni prostor ima smisla da bi se troškovi držali pod kontrolom i da bi logistika bila jednostavnija. Ubrzan rast timova zahtijeva dodavanje prostora. Nesigurnost u tom pogledu ponekad natjera kompanje, poput American Expressa, Mercka i Business Insidera, da potraže privremene prostore. To im dopušta da omoguće svojim zaposlenicima željeni osjećaj tradicionalnog uredskog okruženja, ali bez tradicionale 5 do 10 godine duge financijske obaveze.
Prema Zoltanu Szalasu, direktoru za partnerstva iz surađivačke aplikacije Croissant, „korporacije prepoznaju surađivanje kao održivu opciju za svoje zaposlenike. Postoji mnogo prednosti za korporaciju kada uloži u nekretninu i u potpunosti iskoristi sva ponuđena rješenja – kao što su napravili WeWork i Knotel“.
Croissant je prepoznao potrebu pa gradi novi proizvod koji odgovara različitim tipovima korporacijskih radnika. Ciljana skupina su im zaposlenici koji rade na daljinu i oni koji putuju. Konzultantske firme poput McKinseyja imaju tisuće savjetnika koji putuju 3 ili 4 dana tjedno u urede klijenata. Trenutno osmišljaju adekvatno rješenje za takve zaposlenike.
„Croissant pomaže putujućim savjetnicima na dane kada ne rade na terenu da umjesto sastanaka u kafiću dogovaraju sastanke u fleksibilnim uređenenim prostorima, gdje mogu brzo doći na privatne sastanke s klijentima i rezervirati konferencijsku salu preko aplikacije“, kaže Szalas.
Potreba za dijeljenim surađivačkim prostorima preplavila je SAD, a i ostatak svijeta, s nekoliko ogromnih korporacija koje su odabrale baš tu opciju tijekom nekoliko posljednjih godina.
Velik broj faktora utječe na potrebu za suradnjom. Telekomunikacijski poslovi sve više rastu, a nezavisni radnici – koji rade na ugovor, developeri, freelanceri i sličan kadar – čine sve veći dio rastuće radne snage. Korporacije mogu vidjet prilike koje nudi surađivački trend. Uspijevaju iskoristiti lokalne inovacije i ragrutirati vrhunski, talentirani kadar, započinjanjem partnerstva sa surađivačkim prostorima. Cijelo to vrijeme, kompanije ne žmire pred novim i potencijalno revolucionarnim tehnologijama koje bi mogle povećati konkurentnost tvrtke.
https://www.entrepreneur.com/article/307085?platform=hootsuite
Andrew Broadbent